Profil

Profile photo ofkaj.hagstedt.4863

För att kunna skicka en förfrågan måste du vara inloggad som arrangör. Har du inget konto kan du registrera ett kostnadsfritt konto här.

Verksam inom
Barnboksförfattare, Deckarförfattare, HBTQ, Minoritetsspråk, Pedagogik, Prosa, Realism, Romanförfattare, Ungdomsboksförfattare
Mitt författarskap
Min bakgrund är som skådespelare och tv-regissör, men efter att i 20 år jobbat med bland annat barnprogram på SVT, skolade jag om mig till lärare för årskurs 4–6.
Parallellt med detta debuterade jag som författare.
2020 släpptes "Framtidskameran" - av BTJ recenserad som "briljant" - som handlar om 12-årige Emma som sörjer sin farfar, men som ärver en ombyggd polaroidkamera som visar sig kunna ta bilder av sådant som strax kommer att hända. Boken har blivit väldigt populär på skolor, dels för att den är genreöverskridande vilket tilltalar många läsare, dels för att den är indelad i många, och relativt korta, kapitel vilket gör den passande i undervisningen. Boken behandlar teman såsom sorg och saknad, kärlek och vänskap, HBTQ och hållbar utveckling, spelmissbruk och barnfattigdom och fungerar perfekt som ett längre läsprojekt med kreativa undervisningsmöjligheter.

2021 kom spänningsromanen "Ett Ett Två" som handlar om Joel, 12 år, som tröttnar på att de vuxna inte lyckas ta fast personen som eldar upp skolor. Han bestämmer sig därför för att börja spana på nätterna, tillsammans med kompisen Inka. Boken handlar även om relationen mellan Joel och storebror Mikael, som sitter i rullstol efter en bilolycka som Joel orsakade.
Boken berör teman såsom syskonkärlek och skuldkänslor, familj och vänskap, brott och straff. Självklart fins lärarhandledning.

2022 kom "Inte min tystnad"; en roman för åldern 10-14 år. Boken handlar om 13-åriga Tilda som är hörselskadad och som håller på att bli döv, och därför börjar veckopendla från hemmet i Kalmar till specialskolan Östervångsskolan i Lund, för att lära sig teckenspråk. På ett skoldisco bjuder hon upp 12-åriga Samuel till dans. Hans största rädsla är muntliga redovisningar i skolan; då försvinner hans röst och ängslan växer. En bok om identitet, språk, mod och talrädsla.
Detta är Sveriges första barnroman som handlar om teckenspråk och om att gå på specialskola. Dessutom är boken illustrerad med teckenförklaringar så att läsaren själv kan lära sig grundläggande teckenkommunikation!
Bedömd som "Garanterat bra bok" av Statens Kulturråd 2023 och en spännande och inspirerandde bok för både hörande, hörselnedsatta och döva.

Mina böcker vänder sig till målgruppen 9–14 år och utgår alltid från realism i barnens vardag.
Böckerna är förankrade i Lgr 22 och har genomarbetade, pedagogiska och kreativa handledningar som förvandlar läsningen till ett roligt och språkutvecklande projekt. Samtliga handledningar kan fritt laddas ner från www.kajhagstedt.se
Då jag tidigare har jobbat med Skolverkets lärarfortbildning Läslyftet har mina böcker en tematisk och språkutvecklande ambition och är genreöverskridande för att locka en bred läsarskara. Jag brinner för läsande förebilder och vill att läsning ska ges en större plats i både skolan och i hemmet.
Som författare önskar jag underhålla, entusiasmera och engagera!

Jag besöker skolor i hela Sverige och utgår från Skåne.
Jag besöker även hörselklasser och skolor med inriktning mot döva och hörselskadade elever. Jag genomför då besöken med tolk och pratar mycket om representation i media och behovet av litterära förebilder, kopplat till boken Inte min tystnad. Kontakta mig för referenser på hur just dessa besök genomförs.

Hur ser mina författarbesök ut?
Jag anser att författarbesök ska vara en upplevelse för både elever och lärare.
Med entusiasm och energi genomför jag ett koncept som är roligt, kreativt och engagerande - och som eleverna kommer att minnas länge.
Under besöket samtalar vi om mina böcker, om författarrollen och om hur man blir inspirerad till att skriva. Var kommer ideérna ifrån?
Hur tänkte jag när jag skrev just den boken eller skapade just den karaktären?
Varför tjatar många vuxna om att det är viktigt att läsa?
Eleverna får testa roliga övningar med improvisation, för att utmana sin fantasi och alla de ideér som redan finns inombords.
Självklart ges det också tid för eleverna att ställa frågor om boken de har läst, om författarrollen och om skrivtips.

Jag anpassar gärna besöket efter skolans önskemål och kan exempelvis prata om konkreta svårigheter i samband med skrivande eller om specifika teman i någon av mina böcker.
Jag är gärna med tidigt i er planering så att vi gemensamt kan göra författarbesöket till en rolig upplevelse för alla.
Inför besöket önskar jag att ni har jobbat med en av mina utgivna titlar och att ni utgår från den lärarhandledning som finns att tillgå på www.kajhagstedt.se
Vill du ha referenser från en skola som redan haft mig på besök? Kontakta mig så får du uppgifter.
Region
Skåne