Bli bokad till ett författarbesök

Hur ökar jag chanserna att bli bokad?

Det är viktigt att ha en inbjudande profil. Lägg in en profilbild (lågupplöst så att den inte blir tung att ladda). Läs mer om hur du gör här. Du har väl inte missat att du även kan lägga upp en bakgrundsbild? Det gör din sida snyggare. 

Arrangörerna kan, förutom att söka på ditt namn, söka på olika ämnesord i fritextrutan. Var därför noga med att lägga in så mycket information om ditt författarskap och vad du pratar om på ditt besök. Ju fler sökord, desto fler träffar på din profil.

Dela din profil i så många sammanhang som möjligt – på Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn med mera. Då ökar du din spridning och leder mer trafik till din profil.

Hur skriver jag min profiltext (författarbeskrivning)?

Texten om ditt författarskap bör vara utförlig men koncis. Skriv om dina kompetenser och vilka böcker du är aktuell med. Berätta vad du pratar om på dina författarbesök och vilka ämnen du är extra kunnig inom. Tänk på att de som bokar vill kunna utläsa snabbt om du är den som passar till det de har tänkt sig – mycket information men brodera inte ut texten. Tänk också på att skriva det viktigaste först, därefter det som är lite mindre viktigt och så vidare. Läs ett exempel här.

Hur kan jag sprida min författarprofil?

Inne på din profil kan du länka till dina sociala medier. Tänk på att du på samma sätt kan dela din Författarsök-profil på dem och därmed få större spridning. Har du en hemsida eller ingår i andra sammanhang, lägg in länken där också. Berätta gärna när du är ute i olika sammanhang att du finns på Författarsök och att det är där du kan bokas. Om du blivit bokad till ett besök, gör ett inlägg om det så att både du och arrangören får mer publicitet och därmed besökare. Det vinner alla på.

Hur hjälper BTJ mig med marknadsföring?

Vi på BTJ har samarbetat med Sveriges bibliotek i över 80 år. Vi når genom våra kanaler alla bibliotek och en stor del skolor. Vi marknadsför tjänsten i våra nyhetsbrev, på hemsidan, på våra sociala medier, i bloggar, i ibladningar i våra utskick med mera. Våra säljare pratar Författarsök i sina samtal med våra kunder. Varannan vecka skickar vi i samband med utgivningen av BTJ-häftet ut ett mail där vi tipsar om en utvald aktiv medlem. Vi gör gärna reportage inför och efter era författarbesök och hjälper er att sprida informationen om besöket så att det drar fler besökare.